Strand, haven en vissers

23 januari 2018 - Bira, Indonesië

Dit zou een dagje relaxen worden, maar we hadden bedacht om naar het dorp te wandelen, geld te pinnen en de haven te bekijken. Het was om 10 uur al warm, dik 25 gr schat ik. Strand was prachtig , zie het plaatje. Zo intens wit zand. Het dorp is niet zo veel. Er zijn toch redelijk veel toeristenplekjes, huisjes, hotelletjes, maar meestal lang zo mooi niet als ons paradijs. De haven was verderop. Ik denk dat we zo ongeveer een uur gelopen hebben. Tegen 11en was het echt te warm. Even het haventje rondgelopen, er kwam net een vieze, gammele verrboot binnen. Er lagen allemaal, mooie, felgekeurde bootjes en een paar grote houten schepen: bugis. Deze boten worden nog volop gebruikt en gemaakt. Een eindje verderop werden ze gebouwd. Na even een kleine lunch in het havenkroegje, ben ik doorgelopen naar de scheepswerf. Annette bleef achter in de schaduw. Langs het strand liggen tientallen, kleine vissersbootjes, vrolijk te schommelen in de groen, blauwe zee, azuur. Op het strand staan kleine huisjes, hutjes, kamertjes met een zeil als dak. Soms ook wat betere huisjes met leuke pasteltinten. Overal liggen mensen te slapen,  relaxen, kinderen in overvloed. Roepen van verre: foto, foto. Geen gezeur om snoep. Allemaal vrolijk en vriendelijk in grote armoe. Het wordt wel steeds schameler. Op het eind van het dorp begint de werf. Er wordt aan een stuk of 10 houten schepen gewerkt. Prachtige boten, in verschillende maten. Alles uit de losse pols lijkt wel, met kettingzagen van 60 cm worden spanten gezaagd en grote balken op maat. Ik ben in een halfklare boot geklommen. Ik denk zo,n 25 meter, zo prachtig . Dit is iets voor vaklui, Jos en Kees: eat your hart out. Natuurlijk alleen mijn camera en niet mijn Ipad mee. Dus foto,s volgen later. Ik wil nog een keer met Annette terug, dit moet ze ook zien. Thuisgekomen zijn we in het water gesprongen, we denken 28 graden, het waait nu meer. Morgen willen we ern dagje varen, snorkelen en poedelen. De weersvoorspelling was redelijk slecht, maar tnt poerachtig weer.

1. Kees:
    23 januari 2018
    Mooi schip Ben!
  2. Ben:
    24 januari 2018
    Ik was dus op de werf, we gaan weer, nu ook met Ipad. Jij zou dit moeten zien. Ze maken schepen van 25 m zonder tekening.