Kleurrijk einde

30 januari 2018 - Manado, Indonesië

Vanochtend weer netjes vroeg op, om een uur of 7 ontbijt. De zoon des huizes heeft ons naar de haven gebracht, via een boedistische tempel. Drindruit, was wel aardig. In de haven stond de schipper ons al op te wachten. In een beetje krakkemikkig bootje bracht hij ons in een uur naar Siladen. Op dit eiland zijn we 22 jaar geleden ook geweest. Natuurlijk hoopten we dat het koraal nog mooi zou zijn. We konden destijds zo van het strand het water inlopen. Na zo,n 50 m kwam je bij het rif, een soort afgrond onder water, nu kwamen we met het bootje van de andere kant. Dus snel duikmhasker op, en plons, het water in. Onder ons aquarium Artis, National Geographic en BBC ineen. Zo prachtig. Het is moeiliJk te vergelijken, maar we vonden het misschien nog mooier als toen. Het duurde even tot je ge acclimatiseerd bent, in eerste instantie, wow, dan zie je steeds meer. De prachtigste vissen, we ontdekten steeds meer variatie in koraal. Het is zo wonderbaarlijk. Daar lig je dan, op je buik in het water en onder je is het paradijs. Zo nu en dan even bijkomen, masker weer goed zetten, mijn kaalgeschoren kin gaf nog wel wat lekkage, dan weer verder in het warme water. Het begon op een gegeven moment te regenen, dan is het onder water lekkerder dan erboven. Uren hangen, rondkijken, verbazen. Om Joke maar teleur te stellen: we hebben geen onder water camera. Je moet ons maar geloven. Tegen lunchtijd naar Bunaken gevaren, groter en toeristischer, lekker visje gegeten en weer verder gesnorkeld. Het rif is hier nog mooier, nog gevarieerder nog kleurrijker. Om een uur of 2 waren we helemaal vol van alle indrukken. Beetje uithijgen en weer terug naar huis. Geweldige laatste dag van onze vakantie. Morgen weer de lange reis terug. 2 uur vertrok vanuit Manado, via Singapore naar Amsterdam. Hier komen we de volgende ochtend om 6.45 u aan. Er moet nog een review over Indonesie komen en een algehele afsluiting. Hou nog even vol, we zijn er bijna.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Anja Pelgrim:
    30 januari 2018
    we wensen jullie een goede terugreis en heelhuids weer terug. groetjes
  2. Anneke Kortekaas:
    30 januari 2018
    Jammer voor jullie dat de reis aan het eind is,ik heb genoten van de verhalen en de foto’s.goeie terugreis .
  3. Monique:
    30 januari 2018
    Wat een mooie afsluiting van jullie reis! 🐠🐙🐟
    Een hele goede terugreis! 🛫Groetjes K3M's
  4. Gerriekappen:
    30 januari 2018
    Wat een geweldige afsluiting van deze toch al zo bijzondere reis! Goede terugvlucht, gerrie
  5. Hans en Maria:
    30 januari 2018
    Goede reis. Dat was een prachtige afsluiting ..