Aaahdemloos

12 januari 2018 - Borobudur Temple, Indonesië

We zijn weer lekker nat, van het zweet. Net terug van een uurtje fietsen. Het is misschien niet eens zo warm, maar ozo vochtig! Maar terug naar gisteravond. Met onze tourguides en een andere Nederlandse vrouw, Yvonne, op stap geweest. We dachten ergens om de hoek te gaan eten, maar we werden naar Malang gebracht. Grote stad, ongeveer eenhalf uur verder. Daar hadden ze een goed traditioneel restaurant gevonden. We stopten bij een plein met een overdekt gedeeltje. Hier stonden zo,n 20 kraampjes met streetfood, iedereen had zijn eigen specialiteit, sate, soep, vis, tempeh etc. Het zag er schoon en gezellig druk uit, dus zijn we maar hier gebleven. Lekkerrr. Veel gepraat over Lombok, Sumatra en het reisbureau dat de Indonesiers hebben opgezet. Enthousiaste mensen. Vanochtend dus vroeg weer op. We stonden om 5,45 u voor de poort van Borobudur. Er waren ons allerlei verhalen verteld over vreselijke drukte, hordes, lokale, toeristen. We waren nr 2 en 3 bij de poort. Die ging netjes om 6 uur open en we konden alles rustig bekijken en fotograferen. Het gebouw is waarschijnlijk bekend van plaatjes, want het is de belangrijkste attractie van Indonesie. Onbegrijpelijk dat zoeits in 850 gebouwd is. Zo groot en groots. Het is een boedistische tempel en het moet gebouwd zijn in een hoogstaande cultuur. Het blijft verbazen, hoe is dit te organiseren geweest, al die mensen, wie had het idee en het overzicht. Daarnaast is het heel mooi overeind gebleven in al die eeuwen. De plaatjes zullen het wel duidelijk maken. De camera heeft weer overuren gemaakt. Er kwamen langzamerhand meer toeristen, maar alles was relaxed. Pas toen we na achten weer naar huis gingen, stroomden bussen vol scholieren binnen. Perfect timing zogezegd. Na het ontbijt hebben we nog een stukje gefietst, maar het is zo broeierig. Nu dus lekker relaxen, lezen en schrijven, morgen weer terug naar Jogja. We hebben al met de chauffeur, gids, afgesproken dat hij ons overmorgen in zijn airco auto rondrijdt. Naar Prambanan een oude hindoe tempel, hel landschap en ik wil ook nog wat uit de koloniale tijd in Jogja zien. De dag daarop gaan we naar ons laatste eiland, veel reizen, maar ook relaxen.

1. Monique:
    12 januari 2018
    Imdrukwekkend! Wat zijn jullie een mooie reis aan het maken. Geniet! Liefs, K3M's 😘
  2. Gerriekappen:
    12 januari 2018
    Jullie hebben daar boven toch nog wel een wens gedaan??
  3. Ben:
    Niets te wensen, haha
  4. Jan en Constance:
    12 januari 2018
    Wat een fantastische reis maken jullie! Herinneringen en heerlijke etensgeuren komen weer boven😀.
    Annet nog gefeliciteerd (sorry vergeten), en dan in de warmte en buiten het te vieren. Bofkont!!😜🎉🍾💋.
    Geniet nog van jullie laatste weken, tot 1februari.
    Groeten
  5. Ben:
    12 januari 2018
    Drukkend warm, nat van het zweet
  6. Janneke:
    13 januari 2018
    ehhhhh.........maar buiten dat, hebben jullie nog wel zin om terug te komen?
    Wat een prachtige foto's , wat een geweldig verhaal.
  7. Jacq:
    14 januari 2018