Prambaran

14 januari 2018 - Bokoharjo, Indonesië

Het was vandaag weer vroeg op. Om 5.30 stond de gids/ chauffeur weer op de stoep. Het heeft vannacht geregend, maar het was nu droog. Wel grijs en veel plassen in een rustig Jogja. In ruim een half uur waren we in Prambaran, het hindoe complex uit 824. Het park om de tempels is goed onderhouden, er zijn al veel tuinlieden, bewakers aanwezig. Mr Fautan gaat mee, ik ben zijn voornaam kwijt. Hij is een uitstekende gids en vertaald de reliefs van het Ramayana verhaal, de mytische geschiedenis van Shiva, Rama , ganesha, garudaenz. Borobudur is vooral massief, horizontaal, Prambaran zijn verticale bouwsels, bijna torens. Er is een grote toren van 47 m, 3 kleinere van 33 m en een hele serie kleinere tempels, in totaal moeten er 240 geweest zijn. Ook deze tempels zijn prima bewaard gebleven en onderhouden. Er liggen nog veel stenenen bouwblokken die ooit nog in elkaar gepuzzeld moeten worden. Waarschijnlijk door een vulkaanuitbarsting vernietigd. Mr Fautan verteld nog over de uitbarsting van de Merapi in 2010. Alles in Jogja zat onder een laag as en stof 3-5 cm dik. Er hing ook stof in de lucht, iedereen droeg maskers. Je realiseert je nu pas wat een schoonmaak actie dit moet zijn geweest. Op het uitgestrekte terrein staan nog 3 boediistische tempels, allemaal zo prachtig. Het is nu drukker met dagjesmensen, het is zondag. Na het onbijt: nasi pecel, nog naar twee andere tempels geweest. Er zijn er nog veel meer, maar het wordt een beetje veel. Een tweelingtempel, boedistisch en hindoeistisch, man en vrouw. Later naar een heuvel met bovenop een tempel, met uitzicht over het gebied met de Merapi altijd vlakbij. We komen nog vast te zitten in een verkeerschaos, tientallen bussen die naar een andere attractie, een klif. Hier gaan Javanen op zondag naar toe en naar de Marlioboro, de winkelstraat van Jogja, kilometers met shoppingmals en stalletjes met batiks, T shirts en meer ongein. We worden weer netjes thuisgebracht. Het weer lijkt omgeslagen nu zonnig, veel minder vochtig, wel zo lekker. Vanavond kijken of de rendang smaakt en misschien wel een lekker ijsje, zoals gisteren in een druk, hip, ijscafe.