Manado

28 januari 2018 - Manado, Indonesië

Zo, dit is onze laatste stop. We zitten nu in een homestay zo,n 20 min lopen van de boulevard. Manado ligt aan een grote baai, in noord Sulawesi. We zijn hier ruim 20 jaar geleden ook geweest, maar net als overal is er veel veranderd. We zijn dus gisteren vertrokken uit Bira, netjes opgehaald door de Kijang. Het afscheid van Nini,s familie was een beetje emo, want je bent in een paar dagen een beetje onderdeel van het geheel. De reis naar Makassar viel achteraf mee. De kijang zat vol, er ging zelfs een scheepsmotor meee. Mijn camera tas werd bijna geplet, de chaufeur probeerde hem er tussen te pletten. Gelukkig op tijd gered. We waren in ruim 5 uur in Makassar, wel bijna 200 kilometer. Het laatste stukje met de meest wrakke bemo, direct drive to the hotel. Hier weer dezelfde kamer om uit te zweten. Vanochtend op een nette tijd met de Grab naar het vliegveld. Toch wel mooi systeem die Indo- Uber. 40% van de taxikosten. Vliegveld in Makassar had zelfs allure, nog cadeautjes gekocht, wieowie? Goede vlucht met een extra rondje, vlak voor de landing trok de piloot het toestel weer op, maar daarna ging het pico. We zitten nu dus bij een Indochinese familie. Hijheeft wat met de lepra stichting gedaan. Is 10 keer in nederland geweest. Verleden jaar zijn ze nog naar de keukenhof en Geithor geweest. Aan de video tezien was het Giethoorn. Nog eenpaar dagen leuke dingen doen en dan opstappen en wegwezen.