Dag 2

20 januari 2018 - Bokoharjo, Indonesië

Deze dag ontdekken we dat we echt geen 25 meer zijn. We worden weer verder gebracht in een 4 wheel drive, weer langs prachtige dorpjes, stone graves, een marktje en natuurlijk overal rijstvelden. We worden afgezet bij een bospad, lopen gestaag omhoog over een aarden pad, wat misschien ooit een weg wordt. Dan weer omlaag naar dorpjes. Ik krijg natte poten omdat ik een paar keer in het rijstveld stap in plaats van op het dijkje. Het is soms net een evenwichtsoefening. Helaas krijg ik puntenaftrek om dat ik naast de balk sta. Dus geen Sanne Wevers. Annette is eleganter in haar bergschoenen. We nemen een mooie omweg, niet over een breed pad, maar via een soort geitenpaadje. Het wordt knap vermoeiend, een beetje slipperig, soms wat spannend, maar we komen bij een dorpje uit voor de broodnodige rust. Onze bestemming Limpong blijkt het volgende dorp te zijn. Via een prachtig pad zien we het dorp liggen. Natuurlijk eerst naar benden dan weer omhoog. Een prachtig dorp met mooie Tongkanons, rustig want mensen werken op het land en kinderen zijn naar school. We slapen nu in een echte Tongkonan. We wandelen door het dorp, vrouwen vlechten vloerkleden, kleine kinderen spelen, kippen scharrelen rond, er wordt een Tongkonan gebouwd. Wij wonen in een huis van notabelen. Te zien aan het aantal buffelhorens die voor de ingang hangen. Het huis staat iets hoger dan de andere, de kerk nog iets hoger. Afhankelijk van de status van de overledene duurt een begrafenis ceremonie 1-3-5 dagen. Er komen honderden bezoekers. Er worden dan buffels geslacht. Ons huis had 55 en 36 horens. Een heel verhaal om ditallemaal uit te leggen, dus voer voor antroplogen onder jullie. Savonds werd er traditioneel voor ons gekookt. Op een houvoer: kip met groenten en kruiden in een holle bamboe stam. Lekker.

1. Jeannet van Aalst:
    20 januari 2018
    Wat een schitterende verhalen schrijf je Ben.
    Ik zie het voor me, glibberend vooruitkomen met te weinig profiel onder de schoenen.
    Maar wel genietend vannal het moois op jullie pad. Annette en Ben blijf genieten en Ben blijf schrijven ik geniet van je prachtige verhalen!
    Groetjes Jeannet
  2. Jacq:
    21 januari 2018
    Nou inderdaad Ben!! alsof we het zelf meemaken! xx